Kiutazás autóval

Ez a legegyszerűbb módja a kiutazásnak, hiszen relatíve kötöttségek nélkül lehet otthonról nekiindulni és útközben bárhol megállni. Végig autópályán lehet lejutni Firenzébe, kevesebb mint 1000 km-re van Budapesttől. Költségek, útvonalak lépésről lépésre és egy kis segítség az autópályán fizetéssel kapcsolatban is. 

frissítve 2017 febr

Van, aki az osztrák részen megy, van aki meg a szlovén autópályát választja, ez attól is függ hogy otthon honnna indultok. Mióta megnyitották a velencei elkerülő szakaszt és a bolognai paralel pályát gyorsabban megy minden. Az autó a megérkezés után is szükséges, hiszen így lehet igazán bejárni Toszkánát, ahol a földrajzi adottságokból adódóan a tömegközlekedés elég nehézkes.

Az egyik nehézség az osztrák autópálya Klagenfurt környéki szakasza, ahol sajnos még most is állandó a sebességkorlátozás és lassítás. A szlovén útvonal relatíve gyorsabb, hiszen az autópálya a hegyek lábánál megy, tehát nincsenek szintkülönbségek, de itt is van korlátozás több helyen és csak 100al lehet menni. A másik az új Velence-Mestre elkerülő rész, ami kb. 30 km 3 sávos szakaszt jelent, ezzel megszűnt a kettős sorbanállás ami évtizedekig gond volt. Aztán pár éve megnyitották a Bologna-Firenze új szakaszt, amit évtizedekig építettek hiszen a hegyek miatt vagy alagút vagy viadukt kell minden km-en. Sasso Marconi-nál kell eldöntened hogy melyiken mész, az új szakasz egy teljesen független 2*2 sávos autópálya ami a régi mellett fut de sokszor át sem látni. A régit most panoramico-nak nevezték el mert szebb a kilátás, az új viszont főleg alagutakban megy tehát gyorsabb de kevésbé látványos.

Ajánlott útvonalak: A Budapest - Firenze távolság kb. 950 km, ami egy normál utazásnál 2-3 kisebb megállóval 10-12 órát vesz igénybe. Az út szinte teljes része autópálya és két variáció közül választhatunk:

  • Ausztria felé Budapest - Bécs - Graz - Klagenfurt - Tarvisio (határ) - Udine - Velence/Venezia - Padova - Bologna - Firenze. Nem Budapestről indulóknak illetve aki el akarja kerülni Bécset a forgalom miatt, ajánlott a Székesfehérvár - Veszprém - Körmend - Graz.... vagy az M7esen a Balaton déli partján végig a határig.
  • Szlovénia felé : Budapest - Székesfehérvár (M7es) - Nagykanizsán át - Torgyiszentmiklós - Maribor - Ljubjana - határ - Trieste - Udine - Velence/Venezia - Padova - Bologna - Firenze

Dugók: Érdemes éjszaka utazni, főleg a nyári melegek idején, illetve július-augusztusi hétvégeken, amikor az olaszok is nekiindunak nagy tömegekben. Vasárnap és ünnepnapokon tiltott a teherforgalom, ezért könnyebb haladni, mert pl. Bologna-Firenze hegyi útvonalon egybefüggő kamionsor megy a jobb oldali sávban bár mióta megcsinálták a második nyomvonalat sokkal jobb a helyzet. Velence környékén szinte mindig nagy forgalom van, de itt is bővítettek pár éve tehát már ez sem vészes. Aki Firenze mellett is elmegy, mert délebbre utazik, annak a város környéki dugóval is számolni kell, mert nincsen körgyűrű, és főleg a reggeli és késő délutáni órákban lassul jelentősen a forgalom. A legnagyobb torlódás az ünnepek és az agusztusi szabadságok idején van pl. Húsvét hétfő, április 25, május 1, június 2, agusztus 15... (olvasd el a 'Mikor érdemes utazni?' részt).

Egyéb: Ne felejtsétek el, hogy Olaszországban az autópályákat zöld tábla jelzi, míg az autóutakat kék, tehát pont a magyar színek ellenkezője. Ez főleg Pisa, Firenze vagy Siena környékén elég félreérthető, ahol ellenkező irányban jelzik ugyanaz a várost a különböző színű táblák. Az autópálya társaság weboldalán meg lehet nézni a számtalan webkamerán az adott pillanatban a forgalmat https://www.autostrade.it/it/home .

Költségek: Az üzemanyag Olaszországban a legdrágább, pontos árakat találtok a következő weboldalon benzinkutanként: http://www.prezzibenzina.it/ Általában az Agip és az Esso a legjobb, de naponta változik pl drágább a tengerparton mint vidéken tehát nincsen tuti szabály. Szerintem Szlovéniában a legolcsóbb vagy aki a másik úton megy, az osztrák oldalon is jobb, mint az olasz (az autópályán kívül eső helyeken -pl. a Körmend felé utazóknak a magyar határ és az autópálya közötti szakaszon). 

Ausztriában autópályamatricát kell venni belépés előtt, ami kb. 9 euro 10 napra érvényes. Szlovéniában 15 euros a hetes, de nektek többnyire a havi kell ( 30 euro ), mert a hetesbe nem fér bele a 8 nap utazással együtt (szombat szombat). Olaszországban szakaszonként kell fizetni, nincsen matrica rendszer, a határtól Firenzéig kb. 30 eurot kérnek, ugyanennyit vissza, pontosan itt nézheted meg http://www.autostrade.it/autostrade/percorso.do 

Az autópályákért Olaszországban kilométerarányosan kell fizetni. Tehát belépéskor a kapunál sorompó van, ami akkor nyílik ki, ha kiveszed a kártyát (van úgy, hogy meg kell nyomni a nagy piros gombot ) kilépéskor pedig leadni a kártyát és fizetni. A fizető kapuknál többféle jelzés is van, ne menjetek a sárga, csak TELEPASS feliratúhoz, akkor sem, ha mindig nyitva van és nincs sor, mert itt csak a speciális 'távirányitóval' rendelkező olaszok mehetnek át (főleg kamionosok). Aki el akarja kerülni a hosszú sorbanállást és van hitelkártyája, az választhatja a VIACARD feliratú kaput (Visa, Maters stb jele is ott van), mert itt először a jegyet, majd a kártyát bedugva pillanatok alatt lezajlik a fizetés egy minimális felárral. Lehet úgynevezett viacard kártyát is venni a benzinkutaknál, amiről aztán az automata leveszi a megfelelő összeget, de ezt csak gyakorlott, olaszul tudóknak ajánlom, nem spórolsz meg vele semmit. Több helyen vannak már automata készpénzes fizető kapuk is, itt először a jegyet kéri az automata, majd kiírja az összeget, után be kell dugni a papírpénzt és/vagy bedobni az aprót (ezt egy kinyiló 'fiókocskába'), és aztán a visszajárót megvárni, ezt alul dobja ki.

Ajánlott pihenőhelyek: Ausztriában valamelyik Rosenbergernél érdemes megállni, vagy a Worthersee-nel Klagenfurt magasságában, majdnem az osztrák-olasz határnál. Olaszországban bármelyik benzinkútnál, főleg a tipikus Autogrillnél érdemes megállni, egy igazi olasz kávéra vagy kapucsinora (capuccino). Az olasz kávézónál általában külön kell előre fizetni egy kasszánál (cassa), majd a blokkal kérni a pultnál a kávét, pékárut. Itt el lehet menni wc-re is, sokszor a nénike ott ül és kérnek érte egy kis aprót, de nem kötelezhetnek rá senkit sem (én akkor adok, ha tiszta volt minden). Aki nincsen hozzászokva az olasz mosdókhoz, annak megjegyzem, hogy sokszor a vízet egy pedállal kell beindítani, ami a mosdókagyló alatt van, lábmagasságban és a wc lehúzása is sokszor ugyanígy működik. Vannak persze fotocellás mosdók is, ami akkor indul be, ha a kezünket a csap alá tesszük, ugyanígy a wc lehúzásnál.

A Youtube-os csatornáknra tettem fel több videot ami hasznos lehet, az egyik legfontosabb a tankolás de van parkolás és maga a kiutazás is:

tankolas  

Jó utat mindenkinek!!!

 

Hozzászólások   

0 #2 Viki 2019-08-05 12:59
2019es család
Szia!
Először is tudatjuk, hogy fáradtan ugyan, de szerencsésen hazaértünk. Szeretnénk megköszönni mind a tavalyi, mind az idei szervezési munkádat a szállás ügyében, valamint a rengeteg információt és türelmet, amit kaptunk tőled, a felmerülő kérdésekkel kapcsolatban.
A Cinque Terrei kirándulás hatalmas élmény volt, .......

Sajnos a szokásos kisördög csak megjelent a hazaúton, nem is értem, hogy hogyan nyílt fel az a sorompó, és miért nem volt ott jegykiadó automata. Szerintem még ma is magyaráznánk a kapusnak kézzel lábbal, hogy miért nincs bilétánk, de te ismét kisegítettél bennünket. Nagyon köszönjük!

Kívánjuk, hogy teljen jól a balatoni pihenésetek, megérdemlitek. Mégegyszer mindent nagyon köszönünk, Toszkána nagy szerelmünk lett a két vakáció alatt, fantasztikus vidék, aktív nyaralóknak kíváló és ámulatba ejtő. Jó egészséget kívánunk neked, és jó szívvel fogjuk ajánlani a honlapodat bárkinek!
Üdvözlettel: Sz. család
0 #1 Rekavicky 2015-10-21 19:30
2014es mail
Szia Viki!
Toszkánából írok, ami annak a jele, hogy minden rendben.
Szombaton sikeresen megérkeztünk (eltévedés nélkül!), leszámítva a kétszer egy órás dugót Ljubljanánál és Velencénél!
Házigazdák, szállás teljesen rendben.
Az utakról korábban is tudtam, hogy kanyargósak, de aki nem gyakorlott az ideút előtt egy Formula-1 tréning elkel.
Eddig bejártuk Sienat, Pisat. Gyönyörű!
Köszi az eddigi támogatást!
T István

You have no rights to post comments

mobil

Telefon: +39 331 8508 145