euro 3 autók kitiltása a városokból

Toszkánát nem érinti az új szabály ami a régi diesel autók közlekedését korlátozza több városban 2018 oktober 1től

Mielött mindenki lemondana az olasz nyaralásáról mert attól fél hogy a diesel autójával nem közlekedhet....

A helyzet az hogy általában már most sem mehetnek a nagyobb városok utcáin munkanapokon az euro 0, 1 és 2 kategoriába tartozó autók sőt a legtöbb történelmi belvárosba csak a helyiek hajthatnak és parkolhatnak speciális engedéllyel. A benzinesek közül az euro 0 és euro 1 eddig sem közlekedhetett a nagyvárosokban hétköznap.

torino milano

Most kibővítették a kört az euro 3as kategoriával is, vagyis azokkal a diesel autókkal amiket 2006ban vagy előtte gyártották. Az köztudott hogy több nagyvárosban (klasszikus példa Milano és Torino ) rendszeresen korlátozzák az autoforgalmat a smogos időszakokban és ilyen van is bőven minden télen. Már megszokott a vasárnapi stop amikor csak gyalog vagy tömegközlekedéssel lehet mozogni vagy a targa alterne amikor egy adott napon csak a páros (másnap meg a páratlan) rendszámú autók közlekedhetnek sőt olyan is van hogy azokat az autókat engedik be amikben legalább 3an ülne (carpool)....

Az érintett régiók most Piemonte, Lombardia, Veneto és Emilia Romagna. Idén, 2018 október 1től 2019 március végéig érvényes ez az új szabály a legalább 30ezer lakossal rendelkező városokra szám szerint 209en vannak, az időszak pedig hétköznap 7,30/8,30 - 18,30/19,30 között. A régebbi vagyis euro 0,1,2 autók pedig ennél még több városban, Lombardiában kb. 570 településen nem közelekedhetnek napközben. A tiltás a tervek szerint minden évben meg fog ismétlődni október és március közötti időszakban. Csak Milanoban 12 ezerrel több teherautó és 32 ezerrel több autó nem közelekedhet a tavalyiakon felül. Veneto régióban kb 500ezer autóra és 173 ezer teherautóra vonatkozik az újdonság. Veronában is kb 30 ezer autóst érint a változás.

Felmentést élveznek azok az autók amikre spéci szűrőt szereltek vagyis megfelelnek az újabb autók porkibocsájtási szintjének. Aztán pesze az orvosok, állatorvosok akik sürgős esethez mennek, azok a több műszakban dolgozók akik az adott órában nem tudják megoldani tömegközlekedéssel a bejutást mert nincsen busz vagy villamos(éjjel, hajnalban). Természetesen a mozgássérülteket szállító és ezt egyértelműen jelölő gépkocsik és Lombardiában azok is amikben legalább 3an ülnek (carpooling). Veronában pl felmentést élveznek azok akiknek egy éves fizetése az adóbevallás alapján nem éri el a 16,700 eurot és a 70 év felettiekre sem vonatkozik. Sok városban kértek anyagi támogatást az államtól az információs anyagokra és az ellenörzésre hiszen ezek nem betervezett költségek. Sok polgármester kérte a szabály ideiglenes felfüggesztését főleg Piemonte régióban pl Torino és tárgyalásokat kezdeményeztek a következő napokban a helyzet megoldására. Így ezekben nem lépett életbe a tiltás egyelőre tehát pl Torinoban még lehet közlekedni euros 3asokkal is. Mások pl Emilia Romagna pont ellenkezőleg ki akarja terjeszteni a tiltást az euro 4es kategoriára is. És már tervezik a támogatások azoknak akik le akarják cserélni régi autójukat: 4-10 ezer euros hozzájárulást ígértek be az elektromos, hibrid, metán vagy gpl meghajtású autót vásárlóknak akik leadják a régit.

biciklis maskban 

Mennyi a büntetés? 75-450 euro között kell fizetni ha a rendőr megállít és kiderül hogy megszegte valaki az új szabályokat. Az olasz kreszben egyébként 658 euro a felső határ amit kiszabhat egy rendőr ha elkap egy olyan autót amelyik nem tartja be a szabályt. És a helyzet nem mindig egyértelmű hiszen 2006 előtt gyártott autóknál (de késöbb sem) mindig van feltűntetve a műszaki engedélyen a környezetvédlmi kategoria ezért az autógyártó cégnél kell valahogy kibogozni hogy az adott típus melyik kategoriába esik. Egy október 2ai újság adatai szerint (cikk itt) Milánóban minden 10. autóst megbüntették az első napon- 12 ponton folyt az ellenőrzés, kb 180 autót állítottak meg az első fél napban és 13an nem tartották be az új szabályt.

Nézzünk néhány példát Lombardiából: Milano, Brescia, Monza, Bergamo, Como, Varese, Pavia, Cremona, Lecco, Mantova

A teherautóknál van ahol már az euro 4eseket sem engedik be ás a soförrel bérelhető 9főnél több férőhelyes autókat is kitiltják. A motorokra is van tiltás, a 2 ütemű euro 0ás kategoriába tartozók teljesen ki vannak tiltva vagyis minden nap 24 órára érvényes a behajtási tilalom

Rómában is követik az északi régio városait de csak jövőre fog érvénybe lépni a tiltás de pontosan még nem dölt el mikortól és hol. 

rendor

És vajon ez lesz-e a megoldás a smog ellen? AZ már pozitív hogy mindig érvényesek a tiltások nem csak random mint eddig, főleg amikor már tényleg tarthatatlan volt a helyzet. És ugye hiába tíltanak ha a tömegközlekedés nem megbízható, a buszok ritkán járnak és csak a főbb utcákon. És ugye ott van a fűtés, hiszen a lakóházak rengeteg finom port jutattnak a levegőbe ezért most itt is lesz újdonság pl betiltják a biomasszás fűtést. És aztán 2020tól tervezik az euro4es majd 2025től az euro 5ös autók tiltását is....

Cikkek ahonnan az adatokat vettem:

La Stampa szept 30, ViaggiNews szept 28

 

You have no rights to post comments

mobil

Telefon: +39 331 8508 145