Foglalni kell előre? Maximálják a látogatók számát? Egy 2016os 'rémhír' ami megrekedt a tervezés fázisában de még előjöhet....
Az alábbi cikket 2016 / 2017ben írtam, azóta sem vezettek be korlátozást csak a gyalogösvényeken és csak a nagyobb (buszos) csoportoknak.
Tehát a 2016 febr 17ei hírek szerint a Cinque Terre maximálni szeretné az odalátogatók számát. A magyar és angol cikkeket figyelmesen elolvasva azonban nem egyértelmű a helyzet. A hivatalos olasz közlemény itt olvasható- klikk
A Cinque Terréről írtam már a weboldalon bővebben, klikk ide.
Lássuk a tényeket: Liguria legfontosabb turisztikai látványossága egyértelműen a Cinque Terre. 2015ben 2,5 millióan látogattak el ide, jelentősen megnőtt a távolról, nagy hajókkal érkező turistacsoportok száma ami iszonyú tömeget jelentett főleg a nyári hónapokban. A nemzeti park kezelői szerint ebből 1 millio a többlet vagyis csak másfél millio amennyit a környezet elbír következmények nélkül. Jelenleg a gyalogösvények egy része nem járható de előtte is elég nehézkes volt a szervezés mert sorba kellett állni és fizetni értük. Már 2001 óta létezik a Cinque Terre card aminek több változata is van, a bővített jegy egész napra érvényes nem csak az ösvényekre és múzeumkban hanem a vonatra is heyben sőt Levantó- La Spezia között. A card sajnos egyelőre csak ezekben a városokban vagy Levantoban és La Spezia-ban kapható, talán ezért is relaítve kevesen, csak 450ezren vették meg ami ugye a teljes látogatók egy ötöde. Saját tapasztalataim szerint a vonat közlekedés katasztrofális legalábbis amikor szél miatt nem mennek a hajók. A vonatok alig óránként járnak, a jegypénztárnál kígyózó sorok, egy keskeny, részben alagútban lévő peronon várakózó tömeg, aztán állva, egymáshoz préselve utaztunk, izzadva és a zsebesek könnyú prédájaként....
Idén 2016ban tehát be akarják vezetni hogy az ösvényeket és talán a városkákat is csak egy kártyával lehessen végigjárni amit előre on-line lehet majd megvenni. Miiközben máshol mindenki a turitákat csábítja és várja tárt karokkal addig a Cinque Terre visszalép és elutastíja a tömegturizmust. Az egyik tehát az hogy maximálják a gyalogösvények forgalmát vagyis a geologusok a felszerelt mérőkészülékek segítségével ki tudják számolni hogy egy adott ösvényen egy adott napon az aktuális időjárási feltételek mellett hányan indulhatnak neki egy ösvénynek. Ezt fogják konkrét számmá konvertálni és ez lesz a limit, vagyis ennyien mehetnek rá aznap a biztonságot is szem előtt tartva. Megjegyezném hogy a via del Amore és más könnyebben járható ösvény évek óta le van zárva és nincsen meg a helyreállításhoz az elegendő anyagi háttér tehát fura hogy most a látogatók maximálásáról beszélnek amikor nem is járhatóak és belátható időn belül nem is lesznek azok.
A másik hogy a helyieket szeretnék külön választani az ide látogató turristáktól, ahogyan sok más olasz részen pl a szigetekre járó kompok jegyáraiban vagy középkori belvárosok behajtásánál. Ugyan a vonatra vehetnének olcsóbb jegyet a helyi lakosok szinte senki sem tud erről és ezért nem nagyon adnak el ebből a fajtából. Zárójelben megjegyzem hogy nyári vonatos élményeim nyomán nem hiszem hogy bárki is vett volna jegyet a vonatra hiszen annyian voltunk hogy nem fértünk fel- ki a fene tudott volna ott jegyet ellenőrizni??
A jelenleg használható Cinque Terre Cardot kötelezővé akarják tenni mindenkinek aki ide érkezik busszal hajóval vagy vonattal. Ennek alapvetően biztonsági okai vannak bár szerintem a környezeti hatások is jelentősek. A Card idén már on-line is megvásárolható lesz sőt egy applikácio is kézül a mobil telefonokra aminek segítségével ellenőrizhető lesz az adott napra várható látogatók száma vagyis hogy mennyire lesz tömeg vagy esetleg be is telt a napi limit és már nem lehet egy ösvényen elindulni. Aki előre megtevezi az utazását az fogllahat helyet magának ezekre és a muzeumokba vagy régészeti lelőlhelyekre. SEHOL SEM BESZÉLNEK AZONBAN MAGÁRÓL AZ 5 FALURÓL VAGYIS HOGY A KORLÁTOZÁS AZ IDE LÁTOGATÓKAT IS ÉRINTENÉ.
Ez akkor 2016 januárjában csak egy JAVASLATvolt amit a nemzeti park hozott nyílvánosságra de nem lett belőle semmi A gyalogos ösvények pl az adott faluhoz tartoznak vagyis a polgármester és a helyiek maguk kezelik és nélkülük nem dönthetnek. A vasúttársaság vagyis a Trenitalia nem csak a vonatok hanem a sínek és a támfalak vagy alagútak kezelésében is illetékes tehát őket is be kell venniük.
Egy megbízható forrás vagyis a La Republica cikkéhez klikk ide, Egy másik cikkből azonban kiderül hogy a turismussal foglalkozó helyi hivatalnokok nem értenek ezzel egyet és más problémák megoldását szertnék inkább elérni mint az engedély nélkül működő éttermek, szobakiadások témáját vagy a közlekedési nehézségek megoldását. A cikkhez ide. A La Spezia ujság cikke felvázolja a kérdés komplex voltát és az illetékes szervek sorát akiknek együtt kell döntenie és a helyi lakosokat akiket sokan elfelejtenek- ehhez klikk ide.
A nagy tömeg miatt nem kizárt hogy egyszer a jövőben valamit korlátoznak de egyelőre nem.
Hozzászólások
ahogy fent is írtam ez csak egy feldobott ötlet volt amit rögtön mindenki megtámadott és soha nem lépett életbe ilyen korlátozás. Sőt, idén töb hajó és sokkal több vonat van ami jelentősen javított a helyzeten bár ilyenkor az utcán is alig lehet menni a sok turistától. Viki
A cikk hozzászólásainak RSS-csatornája.