A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Arezzo

Évszázadók óta hasonló kép fogadja a városfelé érkező utazókat, mint ahogyan a híres reneszánsz festő, Piero della Francesca megörökítette azt az egyik XV. századi freskóján..."

Mint általában az etruszk eredetű városok, Arezzo is egy domb tetejére épült. Az itt működő fémfeldolgozásnak köszönhetően jelentős szerepet játszott Arretium néven a 14 etruszk város közösségében. Később a rómaiak is itt hagyták nyomukat, majd a népvándorlás ideje alatt földig rombolták, ezért hát a mai település jellegzetesen középkori. Nagyon szép városka, érdemes ide eljönni, sétálni szűk utcáin, megnézni a tereket, templomokat, és gyönyörködni az alant elterülő toszkán tájban.
Ha Firenze felől közelítünk és a Porte Lorentinónál lépünk be, egyenes út vezet a gótikus Duomóhoz, melynek belső tere csúcsíves, díszei főként faragott síremlékek és egy Piero della Francesca freskó.

A Dóm melletti ligetben láthatjuk Petrarca (1304-1374) szülőházát (Via del'Orto28) is. A Firenzéből számkivetett család gyermeke itt látta meg a napvilágot, és lett a középkor legnagyobb költője, aki a reneszánsz előfutáraként a „dolce stil nuovo", vagyis az „édes új stílus" hirdetője. A háborúban megsérült épületet a mellette álló reneszánsz küllemű Palazzo Pretorióval együtt 1847-ben állították helyre, ma látogatható múzeum.

Szemben áll a dómmal a Palazzo dei Commune azaz a polgármesteri hivatal várszerű, bástyatornyos épülete. 
Aszimmetrikus épület a San Domenico templom, modern építészeket is megihletett. Komoly művészettörténeti értékei is vannak, láthatjuk a trecento jeles képviselője, Cimabue (1240-1302) első ismert keresztjét, Spinello Aretino (1345-1410) pedig Szent Katalin, Fülöp és Jakab történetét festette meg a falakra.

A híres firenzei művész, Giorgio Vasari (1511-1574) egykori házát (Via XX.Settembre 55) is keressük meg a közelben, amely ma múzeum.

A Corso Italián lefelé sétálva érünk Arezzo legszebb részéhez, a Piazza Grandéra, melynek legfőbb dísze a XII. századi, gyönyörű, három, oszlopos galériasoros homlokzatú, galériás Pieve di Santa Maria. Pisai mintára készült, de márvány helyett itt a helyi homokkövet választották. A portálokon szép domborművek láthatók. A nyitott fedélszékes templom belseje is gyönyörű. A főoltárán Pietro Lorenzetti (1280-1348) nagy poliptichonja látható. Mellette 1330-ban épült, ötablaksoros román harangtorony áll, melyet a népnyelv „százablakos toronynak" nevez (valójában 80 ablaka van).

Évente pompás, középkori jelmezes népünnepélyt tartanak a lejtős Piazza Grandén, amihez kiváló háttérként szolgál a pompás tér. A templom szomszédságában áll a nagyon szép Palazzo d'Fraternita XVII. századi épülete, melynek homlokzatát Bernardo Rosselino (1409-1464) ékesítette szép reneszánsz elemekkel.

A tér különleges dísze a Vasari által tervezett Loggia, amelyben üzletek, éttermek sorakoznak, és védik az esőtől, a hőségtől az arra járókat. A Corzo Italián dél felé sétálva, majd a Via Cavouron kelet felé haladva juthatunk el oda, ami sokaknak a legvonzóbb ebben a városban, és ez a kora reneszánsz festőjének, Piero della Francescának (1411-1492) freskó ciklusa a Szent kereszt legendájáról a San Francesco templombanA falakra festett történet a halálát váró Ádámtól indul, kinek szájából kinövő sudár jegenyefa arra rendeltetett, hogy Krisztus keresztfája legyen. Ádám halála közeledtét érezve elküldi fiát a Paradicsomba egy olajágért. A fiú két maggal tér vissza, melyeket apja szájába teszi. Ádám testéből sudár fa nő, melyet Salamon a palotájába akarja beépíttetni, de nem lehet. Az őt meglátogató Sába királynője megérzi a fa rendeltetését. Látunk jelképes kálváriát, de magát Krisztust, és az ő kálváriáját nem ábrázolja a művész. Mária találkozását az angyallal követi Nagy Konstantinus álma. A következő képen a milvioi csata jeleneteit láthatjuk, melyben érzékelhető, hogy a kereszt jele alatt harcolók győznek. A császár anyja kínvallatással tudja meg a kereszt helyét. Egy újabb csatában Heraclius legyőzi Korsoes perzsa királyt, aki elrejtette és gúnyolta az ereklyét. Látható Kosroes és fia bűnhődése, majd az utolsó képen Heraclius király ünnepélyesen viszi Jeruzsálembe a keresztet, mit a városlakók térdre borulva fogandak. A hat nagy jelenetben, valamint több kisebb képben ábrázolt történet megrázó, kivitelezését az európai művészet egyik nagy remekműveként tartják számon. A perspektíva, a részletek realizmusa, a finom színhasználat, a fény és árnyék ábrázolása korszakalkotó.

A Via Cavouron tovább haladva érdekes eljuthatunk az ugyancsak érdekes Piazza Badiára. A város déli részén találhatjuk meg a római Anfiteatrum romjait, mellette van az Archeológiai múzeum, mely az etruszk kórtól máig virágzó arezzói kerámiaipar jeles termékeit is bemutatja egyéb etruszk és római kori leletek között. Bár az egyik legszebb etruszk alkotás sajnos most a firenzei múzeumban van, de itt, Arezzo mellett találták 1553-ban : az oroszlánfejű, kecsketestű, kígyófarkú görög mitológiai szörny.

A cikket AnblockItalia írta még 2007ben

 

contentmap_plugin

You have no rights to post comments

mobil

Telefon: +39 331 8508 145