A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Lajatico

Második otthonom egy toszkán falu a dombtetőn 800 lakossal, tipikus kőházakkal és fantasztikus kilátással. Már sokan megtanultálk a nevét mert a híres tenor, Andrea Boccelli szülőfaluja, aki minden évben tart itt egy nagy koncertet a szabadtéri színházban. Ráadásul pont középen van ahonnan tökéletesen lehet csillagtúrázni

Lajatico a Pisa-Volterra főút mentén található, alig fél órára Volterrától, 45 percre Pisától és a tengerparttól, egy órára Firenzétől és Sienától. A kis falu egy dombon fekszik melyet főleg búzamezők vesznek körbe. A központban többszázéves kőházaival és egy kis térrel, ahol a férfiak kint beszélgetnek a kávézó előtt és mindenki ismer mindenkit. A falu méretei ellenére több meglepetést is tartogat az ide látogatónak, kezdve a fantasztikus kilátással, a sok felújított épülettel rengeteg virággal és érdekes művészeti megoldásokkal. Nem találjátok a hagyományos utikönyvekben- ezért is írok róla kicsit részletesebben.

A legtöbben a főtérig jutnak hiszen itt lehet bevásárolni, kávézni vagy vacsorázni ami egy látogatónak és a helyieknek is alapvető. Az óratorony mögött van a falu legrégibb része: az úgynevezett Borgo és a Castello, régi házakkal, szűk utcákkal. Autóval be sem lehet férni, csak a kis három kerekű 'APE'vel, ne hagyjátok ki! Van itt van egy pici titkos tér ahonnan nagyon szép a kilátás- ide is elmegyünk a termelői kirándulás elején - klikk ide. Ez a rész a legrégebbi, még a XI. századből származó falakkal, a Pannocchieschi család élt itt akkor.  A falu temploma San Leonardo-ról kapta a nevét, a szent neve napján november 7én ünnepel az egész falu. Virágkorát a két világháború között élte azóta folyamatosan csökkent a helyiek száma a 2500ról alig 1300 főre amiben mér benne van a másik 3 'falu' ami hozzá tartozik 5 kmes körzetben. Körbenézve rengeteg kőház valójában gazdasági épület van itt is mint a legszebb toszkán képeken. Az egyik ilyen a Spedaletto-nak nevezett vadászkastély ami a Medici családé volt - ne menjetek a közelébe mert a jelenelegi tulaj nem szereti a látogatókat. Ez az épület valaha a via francigena zarándok utat bejárók egyik megállóhelye volt vagyis az egyház tulajdona aztán a nagyhercegé lett. A falu határában van egy újabb látványosság, a Teatro del Silenzio, egy 'természetes' színház, ahol Bocelli minden évben megrendezi nagyszabású koncertjét 2006óta. A 10-12.000 férőhelyes 'színház' helyét táblák jelzik, autóval is le lehet menni (kivéve a koncert irőpontját) vagy egy jó kis séta gyalog a központból (kb 2km). Nyáron fura szobrok és képek lepik el az utcákat, ez is a Bocleli koncerthez kötődik. Erről több info az adott menüben, klikk ide.

A faluhoz tartozik a domb alján, 3,5 km-re, a főútnál található La Sterza ahol főleg gazdasági épületek vannak és felette szőlőtermő területek és itt van a Bocelli birtok is. A tenger felé 5 km-re található Orciatico az erdő szélén még magsabban a hegyoldalban illetve lent a volterrai út kereszteződésében Villaggio San Giovanni. Előbbi egy valóságos rejtett ékszer, szinte minden ház kőből rakott, vastag falú, több-százéves épület. Van egy kis étterem de egyik évben működik máskor meg nem, van még kávézó, kisebb élelmiszerbolt, templom, és bankautomata ( ATM ). A környező erdőkben több kijelölt túraútvonalon lehet kirándulásokat tenni: vízesés, kénes, gőzölgő kutak, régi szélmalmok vagy Madonna lábnyoma is látható egy mohás kövön,. Akár a Rocca di Pietracassia-hoz is felmehetnek a bátrabbak, ami egy elhagyatott várrom az erdő felett a dombtetőn, kb. 7 km-re. Kis gond hogy nincsenek kitáblázva...

Infok:   mise van minden délután 18 órakor és vasárnap délelőtt 11.30-kor . Több pici élelmiszerbolt van a főtéren, mindegyik részben önkiszolgáló, vagyis a hűtőpultból úgy kell kérni (olaszul), a többit el lehet venni (tészta, sör, olaj, zöldségek, keksz, tartós tej...). A középső kisbolt, pontosabban az, amelyiket az olasz zászló színei díszítenek, egyben egy kis étterem is, amit Paola és családja vezetnek- Da Nello a neve. Egy sebtében kiírt menü van talán 6-7 féle étellel, és bent csak 4 asztal van de nyáron a térre teszik ki az asztalokat. Csak ebédre (12,30-14,30) és vacsorára este 8kor vannak nyitva, vasárnap zárva vannak. Pár nappal előre kell foglalni - akár a boltban vásárlás közben. Vigyetek kardigánt mert a desszerthez érve már hűvös van, hiába van 40 fok körül napközben. Pár éve nyílt egy pizzéria is a posta mellett, a neve L'Abuffina, alapvetően takeaway( csak elvitelre) és ezért már 6tól nyitva van. Nyáron a hátsó kertben kinti asztaloknál lehet enni, fenyők árnyékában de van egy játszótér is.

Aztán a téren van egy bankfiók, a Banca Popolare di Lajatico, ahol forintot is lehet váltani, a közeli utcán bankautomata is van. Az egyik sarkon van Lucia igényes és különleges ékszerboltja, a másik oldalon Antonio gyógyszertára, ami hétfőtől péntekig 8.00-13.00 és 16.00-20.00 óra között van nyitva, szombaton pedig csak délelőtt. Van egy Tabacchi is, vagyis a cigit, újságot, gyerekjátékot mosószert és írószereket áruló kis bolt, ami vasárnap is nyitva van (csak ebéd és vacsoraidőben zár be egy órára, egyébként késő este zárnak).
A térre néz két kávézó, a BAR SPORT ls a Circolo - isteni a kávé és cappucino, meg a reggeli sütik isteniek, az egyiknek egy pár asztala van a téren a gazebo alatt (Bar Sport), míg a másikat alig lehet megtalálni, pedig érdemes: ez egy Circolo, vagyis a szocializmusban kitalált kultúrközpont olasz megfelelője. Itt nem kötelező a fogyasztás, minden étkezés után megjelennek a falu férfi tagjai és este 10-kor mozdulni sem lehet a sok babakocsi, elegáns nő, társasjátékozó gyerek és kártyázó öreg között.
Aztán van egy info iroda is a tér oldalán lévő óratorony alatt, ahol helyi borokat, olajat és brosúrákat találhatunk és a Bocelli koncertre is itt lehet venni jegyeket - már amikor nyitva van. Aztán a környező utcákban van egy háztartási boltocska, virágos, pékség (ez elég drága), egy ajándékbolt, egy színház (időszakos előadásokkal) egy orvosi rendelő és egy fogorvos, kozmetikus, egy ruhabolt és egy mezőgazdasági mindenes és van három fodrász is. És 2017től van két ingatlanközvetítő iroda is

Szállások: mivel itt élek elég sok szállást tettem fel az oldalra ami lehet kiadó lakás vagy minihotel a faluban vagy dombtetőre épült apartmanház medencével, fogadó isteni étteremmel. Az árak kedvezőbbek mint Firenze mellett vagy Sienában és a Bocelli koncertet kivéve teljesen nyugis az élet. A teljes listához klikkeljetek ide.

Kirándulások: Autóval nagyjából fél óra alatt lehet eljutni Volterrába és ugyanennyi kb San Gimignano, ami az egyik leghíresebb kis középkori városa Toszkánának, több info klikk ide. Siena egy óra innen, közben pedig útbaesik Monteriggioni is, ami szintén fantasztikus klikk info . Cecina vagyis a legközelebbi tengerpart nagyjából 45 km, a fehér homokos strand Vada mellett 1 óra, további infokhoz klikk ide. Lajaticotól kb 20 percre van azonban az ismeretlen Montecatini Val di Cecina (képek a saját képek menüpontban jobb oldalon), ahol egy bányamúzeum is van kőzetmintákkal, és a tárlókba is le lehet menn, további infokhoz klikk ide.

Andrea Bocelliről: a híres énekes Lajaticoban született pontosabban La Sterza mellett egy tanyán amit útbaejtünk a termelői kiránduláson, klikk ide. A családja pedig még most is itt él, így akár az utcán sétálva is találkozhatunk testvérével, anyukájával vagy gyerekeivel. Erről bővebben klikk ide.

Lajaticoi rendezvények:

• Maggio Lajatichiano - május harmadik hétvégéje, kirakodóvásár, bor, olívaolaj és más helyi termény bemutatása, gyerekprogramok, este szabadtéri vacsora a hosszú asztaloknál
  • Festa della Bruschetta (a pirítós ünnepe) - június harmadik hétvégéje, amikor szabadtéren a park fái alatt zene mellett vacsorázhatunk. Van paradicsomos, májas, szalonnás, egyszóval mindenféle bruschetta, de steak, tengeri ételek és az elmaradhatatlan falusi 'leves' is, ami valójában egy zöldségekből készült főzelékszerűség.
  • Fiera Paesana (bucsú) – szeptemberben a S. Matteo utáni hétfő. Van dodzsem a kicsiknek, céllövölde a nagyoknak, piaci standok a felnőtteknek.
  • San Leonardo Abate - november 6. a helyi templom védőszentjének ünnepe

Orciatico :(Lajaticotól 5 km-re): San Michele Arcangelo - szeptember 29, Sagra delle castagne (gesztenyeünnep)- Október harmadik hétvégéje, ebéd és vacsora a falu szűk utcácskáin, terén

San Giovanni Val d'Era: (Lajaticohoz tartozik) : Scampagnata - Május 1 és az azt követő vasárnap és Festa di San Giovanni Bosco - Január 31

La Sterza: Festa sull'aia - június végén standok, régi traktorok, házias kaják

Peccioli: rengeteg nyári program főleg hétvégéken
Terricciola: eperfesztivál májusban, borfesztivál szeptemberben

contentmap_plugin

Hozzászólások

0 #6 Viki 2018-07-19 21:01
2018asok (Lajatico51es)
Szia Viki,

Hazaértünk,aklimatizálódtunk és visszavágyunk:-) Szeretném Neked megköszönni a nyaralásunk. Valójában minden felmerülő kérdésre tervezett programra és városnézésre a blogod adta meg a választ segítséget és irányt.
Szerencsénk volt és kipróbálhattuk a da Nello hangulatát a reggeli cappuccino a Bar La Piazza-ban (minden reggel:-) és még ezernyi élmény és hangulat.
Szóval nekünk tökéletes volt.
Bízom benne,hogy jövőre újra találkozunk.

Köszi és Ciao

G. Gábor
-1 #5 Viki 2016-12-05 18:51
2016os email
Kedves Viki!
Már amikor hazaértünk elhatároztuk hogy írunk, persze elmaradt.... A szállás kifogstalan volt (Lajatico Residence 54es), Osvaldo nagyon kedves és szolgálatkész volt. Minden úgy volt, ahogy a leírásban szerepel, parkolás, medence, stb.
Lajatico nagyon szép, a hölgyek vendéglője a főtéren isteni!!! A tiramisu világszám. A szobrokról (és a világításról) azért nem beszélek :)
Köszönjük a szervezést, és a házat.
Márta
0 #4 Rekavicky 2015-09-22 17:09
2014 augusztusiak

Kedves Viki!

Nagyon köszönöm azt a temérdek információt és segítséget, amivel lehetővé tetted a családi nyaralásunk felejthetetlenségét. Lajaticót és az ott élő embereket mélyen a szívünkbe zártuk. Olyan mesés világban tölthettünk el egy hetet, amelynek varázsa áthatja a mindennapjainkat. A Fiúk csak arról ábrándoznak, hogy egyszer ott fogunk élni. Felsorolhatatlan szép emlékkel és egy a hétköznapjainkat átformáló szemlélettel lettünk gazdagabbak Általad is a közreműködéseddel. Rolandát és Annát szeretettel üdvözöljük. Mégegyszer hálásan köszönöm, köszönjük a segítségedet. Bízom benne, hogy egyszer személyesen is lesz lehetőségem ezt kifejezésre juttatni.
Üdvözlettel :
W. Zsolt és Családja.
0 #3 Rekavicky 2015-07-25 00:02
2013 aug vége 51es épület 2es studio
Szia Viki!
Múlt hét szombaton éjjel értünk haza Olaszországból! Nagyon nagyon szépen köszönjük a sok-sok segítséget, amit kaptunk:)
Nagyon jól éreztük magunkat, igazán feltöltődtünk és kipihentük magunkat, bár megvallom elég sokat utaztunk, mert úgy éreztük, hogy lemaradunk valamiről, hihetetlen volt az a forgatag, ami körülvett minket. Sikerült eljussunk minden kiszemelt helyre, így voltunk Voleterraban, San Gi-ban ( ott fagyiztunk mindkét helyen), Sienaban (az a tér, csak ültünk és néztük az embereket és élveztük, ahogy süt minket a nap és teljesen kikapcsoltunk), Casole de Elsában, Luccaban, Pisában.
S ami igazán levett minket a lábunkról az Cinqueterre és Elba-szigete és Firenze. Tamásom aznap ünnepelte a születésnapját, szóval valószínű ezért is volt, annyira meghatározó:) Lajaticoban is körbenéztünk és bevásároltunk a családnak mindenféle tésztát és szószt no meg oliva olajat is. Vacsiztunk egyet Nelloéknál a főtéren és kipróbáltuk a La Vallata éttermet is. Nagyon nagyon klassz volt mindkettő. Jah és rengeteget fagyiztunk, a kanalas fagyi rabjai lettünk:)
A szállásunk is igazán király volt, minden este megvacsiztunk a teraszon egy pohár jó bor társaságában és terveztük a következő napunkat. Úgy gondoljuk, hogy ez egy igazán pazar nászút volt és nagyon köszönjük neked a közreműködést!
Szerintem még jelentkezünk, mert nem láttunk és nem tapasztaltunk meg még mindent!
Üdv: Ildi
0 #2 Rekavicky 2015-07-24 23:24
2010 nov email (törzsvendégek az 51esben):
Szia Viki

Köszönjük szépen ez úton is a segítségedet. Nyaralásunk most is nagyon jól sikerült, már nem is nyaralásként fogjuk fel, hanem egyfajta hazajárásként. A Bocelli koncert főpróbáján egy pillanatra találkoztunk a bejáratnál, a koncertre pedig egyszerűen belógtunk (jegy már nem volt, nem is tudtuk volna kifizetni, viszont nem bírtuk ki, hogy csak a domboldalról nézzük - távcsővel - és hallgassuk). Tekintve, hogy az összes jegy elfogyott remélem nagy kárt nem okoztunk ezzel. Mentségünkre szóljon, hogy a cél érdekében saját testi épségünket sem kímélve erdőn-mezőn kilométereket gyalogoltunk.
Alapvető problémánk ezzel az apartmanházzal, hogy nem tudunk tőle elszakadni. Az elmúlt 4 évben már 7 hetet eltöltöttünk itt, minden apartmannak saját nevet is adtunk és gyakorlatilag 150km-es körzetben nincs olyan torony vagy látnivaló, amit ne másztunk volna meg, vagy nem láttunk (idén Assisibe is lementünk).
A nyaralás után arról beszélgettünk, hogy 2011.-ben lejjebb kellene mennünk, a Trasimeno tó környékén keresni szállást, de pont a napokban beszélgetve a csapat többi részével erősen felvetődött a visszatérés Lajaticoba legalább 1-2 hétre. Meg nem magyarázható okból olyan varázsa van neki (talán a színek, a levegő vagy igazán nem is tudom mi), ami hónapokra feltölti az embert. Hangsúlyozom, nem pusztán Olaszországról van szó (többször voltunk Rómában, a Garda tó környékén, a keleti partokon), hanem kifejezetten Lajaticoról. Visszatérésünk megalapozására megkérlek arra, ha bármit megtudsz a Teatro del Silenzio nyári programjáról, azt kérlek jelezd.

Még egy kérés: Rossellának, Rominának, Cesarének, Giovanninak és az öreg Papának - remélem mind jól vannak - kérlek feltétlenül add át üdvözletünket, ha találkozol velük.

Ciao / majd el felejtettem, elkezdtünk olaszt is tanulni/

Zoltán
+1 #1 Rekavicky 2015-02-14 21:02
2014es mail

Kedves Viki!

Szeretném megköszönni a segítségedet a nyaralásunk szervezésével kapcsolatban! A szállás (Lajatico Residence) szuper volt, reméljük, a fiúk sem voltak túl aktívak...:))) Első éjszaka arra riadtam fel, hogy atya ég, ennyire csend hogy lehet?! Aztán egyik reggel kávézgattam az apartman előtt....
Igyekeztünk a hét első felében a tenger felé venni az irányt, mert az időjárás jelentés szerint hétvégére hűlt a hőmérséklet. Felfedeztük spiaggia bianca-t, Donoratico-t, és a Baratti öblöt. Itt csodálatos naplementét láttunk igazi "aranyhíddal"....De az igazi kedvenc a fehér homokos part volt....Azért igyekeztem reggel és este egy-egy kisvárost becsempészni (Castagnetto Carducci, Orciatico, Montecatini Val di Cecina). ....Bejártuk San Gimignano-t, Volterra-t, egy egész nap Siena-ra. (A gyerekek gyomra legalább annyira rosszul bírta a szerpentineket, mint az enyém az óriás tornyot:)))
Lajatico nagyon bájos, nem is mentünk máshova vacsorázni. Szerettük a Pizzériát, gyönyörű és nagyon kellemes volt a kert helysége, jó ízűt ettünk Vivianaéknál a főtéren. Ők pedig jót derültek rajtunk, mit bénázunk a rendelésnél. Most komolyan, végig lehet agyhalál nélkül enni 4 fogást este 10-kor?!:))))
Sok helyet kellene még srácoknak megmutatni, de remélem, ide még akár többször is vissza tudunk térni!!! Még egyszer nagyon köszönünk mindent, és gratulálok a honlapodhoz, szinte tökéletes!
Szép napokat Neked!
Renáta

You have no rights to post comments